Reis mee met Isabel & Etienne

Angels Landing, Zion NP

Zo, dat was een heftig dagje vandaag.

Om 7 uur gaan ontbijten en vervolgens met shuttle bussen naar het beginpunt van de Angels Landing Trail in Zion gegaan.

De shuttlebussen, ook in het dorp, zijn allemaal gratis, om auto's uit het park te houden. Prima geregeld!

Rond 9 uur begonnen aan onze hike. Voordeel van de ochtend is dat het grootste deel van de beklimming nog in de schaduw ligt. Startpunt is net boven de 1300 meter hoogte. Begin is rustig, maar dan gaat het via 21 haarspeldbochten steil naar boven.
Dan kom je eigenlijk pas op het uitgangspunt voor de echte Angels Landing beklimming.
En dat is echt een beklimming. Geen pad meer, maar je gaat gewoon super steil een rots op.
Enige houvast is een ketting op de echt smalle en lastige gedeeltes. Op sommige plekken is het pad slechts een centimeter of 60-70 breed, met aan weerskanten een potentiele val van zo'n 400 meter. Verder geen enkel hek of balustrade.
Op deze smalle plekken heb je dan ook regelmatig file vorming. Er gaan veel mensen naar Angels Landing. Sinds 2004 zijn hier 5 dodelijke valpartijen geweest.

Maar...eenmaal boven (1760 meter), weet je niet wat je ziet. Echt een fantastisch 360 graden uitzicht.Indrukwekkend!

Surprised

We hebben ruim een half uur op de top gezeten...even een banaan eten en de benen wat rust geven. Top is eigelijk maar heel klein. Zal ongeveer 10 x 10 meter zijn geweest. Er lopen zelfs eekhoorns en chipmunks rond. Ook zagen we een Turkey Vulture (Roodkopgier) rondzweven.

We dachten dat de afdaling lastig zou worden, maar uiteindelijk viel dat wel mee.
Totaal zijn we ruim 4,5 uur bezig geweest.

Op de terugweg nog wat souvenir handel gekocht van Zion en Angels Landing en daarna even rustig aan gedaan. Door het echte klimmen voel je de benen wel.

Verder is het opvallend hoeveel Duiters en Fransen overal zijn. Duitsers hoor je niet (verassend), maar die Fransen kunnen echt geen 5 minuten hun klep dichthouden. Sta je op de top te genieten, komt er zo'n club kakelende figuren de rust verstoren. En niet alleen hier, maar dit valt ons al de hele vakantie op. Zelfs de lokale bevolking hoor je erover.

Ok...weer genoeg geklaagd. Dit was een topdag!

Morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming: Sin City.