Reis mee met Isabel & Etienne

San Francisco (2 dagen)

28 en 29 sept, van Yosemite naar San Francisco, totaal gereden afstand: 577 km
temperatuur tussen 14 en 21 graden C

Maandag 28 sept, eerst ontbijt in het hotel. Daarna rond 9 uur naar San Francisco vertrokken via de toeristische route, in ieder geval het eerste deel dan. Nog een keer Yosemite in, anders kom je niet op die weg (hwy 120). Het eerste deel heeft een heel hoog Alpen gehalte...veel hoogteverschil, slingerend, rondom naaldbomen en zo. Mooie weg dus, maar je bent uiteraard wat langer onderweg omdat je niet veel harder dan rond de 50-60 km/h kunt rijden.

Na de eerst 2 uur ongeveer houdt dit op en wordt het een redelijk saai gebeuren. Als je dan ook de snelweg opgaat is het helemaal over. Je komt weer dichterbij een grote stad en op de een of andere manier wordt het onderhoud dan ook minder, want het asfalt is gewoon slecht en maakt verschrikkelijk veel geluid. Ook heel veel grote lappen rubber van geklapte banden langs de weg. Op een bepaald moment worden we ingehaald door een auto van de Highway Patrol, die vlak voor ons gaat inhouden (we reden echt niet te hard) maar hij kwam niet voor ons. Vervolgens begint die agent de hele breedte van de snelweg over te slingeren en steeds meer snelheid te minderen. Na een minuutje of zo had hij alle 5 de rijstroken tot stilstand gebracht en precies voor de reden hiervan: een grote houten pallet midden op de snelweg. Was wel een goede aktie....zetten gewoon de hele snelweg stil.

Via de Bay Bridge San Francisco binnen gereden. Is een tol brug en kost $4 per auto en er zijniets van20 tolhuisjes(dus rijstroken). Uiteindelijkgaan er 5 rijstroken de brug over via de bovenste verdieping. Het verkeer dat de stad verlaat, rijdtonder je door. Om 2 uurbij het hotel aangekomen. Hier in de stad was mevrouw TomTom wel erg handig met al die eenrichting straten, we redenin een keer naar het hotel wat midden in de stad ligt.

Even een telefoontje gepleegd naar CJ en David. (die wonen in San Francisco en David hadden we 3 jaar geleden bij de Grand Canyon ontmoet, contact gehouden en in Juli 09 waren ze in NL) We gaan met hun in de middag naar het 'de Young' museum, want daar is een tentoonstelling over Tutankamon. Aangezien wij Egypte erg interessant vinden had CJ toegangskaarten gereserveerd.

De tentoonstelling was erg mooi, veel voorwerpen uit de grafkamer en ook veel van de periode net voor Tut. Tentoonstelling was heel mooi opgezet en om alles overzichtelijk te houden moest je de kaarten op datum/tijd reserveren, zodat er niet teveel mensen tegelijk de tentoonstelling bezoeken. Er liepen hierdoor gewoon weinig mensen rond en je kon alles prima op je gemak bekijken.

Hierna naar een Mexicaan geweest om te eten. Lekker!

Dinsdag 29 sept, Dagje de kust langs met CJ en David.
Om 9 uur hebben we CJ en David met onze autobij hun huis opgehaald. Wij wilden rijden, omdat onze auto toch was betaald en het dan zonde is om hem een dag in de parkeergarage te laten staan. Het was vanochtend eerst koud en bewolkt en de hele dag stond er erg veelwind.

Via hwy 101 naar het zuiden gereden. Eerste halte was het Ano Nuevo State Reserve (een staatspark) Hier moesten weongeveer4 km lopen om bij een punt te komen waar je zee olifanten kunt zien. En er lagen er een heleboel op het strand. Geen hele grote, want de meesten waren volgens een medewerker van het park rond de 3 jaar oud. Deze opgroeiende jongeren komen hier elk voorjaar en zomer als ze in de rui zijn en dat duurt ongeveer 6 weken per zee olifant en ze eten dan 6 weken niets, maar zijn gewoon 6 weken aan het 'chillen'. Enige andere wat ze wel doen is een soort van oefenen voor hun toekomstige onderlinge gevechten.

Lunch in Davenport, een gehucht met amper 100 inwoners, maar wel een goed restaurant en toen doorgereden naar Santa Cruz. Eerst nog gestopt bij het Natural Bridges State Park. Heet zo omdat aan het strand een rots staat die eruitziet als een brug. Een paar jaar geleden is een van de 2 bruggen ingestort. Inmiddels was de zonlekker doorgebroken en het voelde daardoor een stuk aangenamer. Het verschil tussen eb en vloed is hier vrij groot. Bij eb komt een groot rotsplateau boven water te liggen met hierop 'tide pools', gaten in de rots waarin water blijft staan en die zien eruit als een klein aquarium. Ook door wat er allemaal in groeit. Echt leuk om te zien, met anemonen, zeesterren en allerlei ander spul. Voordat we hier weggingen zag CJ opeens dolfijnen zwemmen. Het waren er 3 en echt gaaf om te zien. Ook jagende pelikanen, die met zo'n snoekduik vanaf grote hoogte vis vangen. Erg leuk om te zien. Op walvissen na, hebben we vandaag alle zeezoogdieren die hier voorkomen gezien. Volgens CJ een topdag !

Santa Cruz is een soort Scheveningen, met een pier en boulevard en alles gericht op badgasten. Er is ook een klein pretpark, maar buiten het hoogseizoen is dat alleen in de weekenden geopend. Op de pier ook allemaal winkels en de pier is zo groot/lang(ongeveer 1 km), dat je er met de auto opkunt. Er is zelfs een parkeerterrein op de pier. Aan de pier zitten een aantal aanlegsteigers en dit zijn allemaal plaatsen voor hang-zeeleeuwen. En je kunt echt vlak naast die beesten staan. Doe je eigenlijk liever niet, want het stinkt daar gigantisch en ze hebben erg grote tanden. Als je te dicht bij komt reageren sommigen ook wel agressief....brullen en overeind komen.

Rond half 7 weer richting San Francisco gegaan en inmiddels was de stevige wind een echte storm geworden. Toen we na 1,5 uur terugin de stad kwamen, was de kustweg behoorlijk volgewaaid met zandheuvels.

Toen koffers goed inpakken voor het vertrek morgen....helaasde laatste avond.

Ons hotel in San Francisco is het Best Western Tomo in Japan Town