Reis mee met Isabel & Etienne

Yosemite (2 dagen)

26 en 27 sept. Yosemite NP, gereden afstand in 2 dagen: 215 km
temperatuur 35-40 graden C

Zaterdag 26 sept, om 8 uur vanaf het hotel naar het park gereden. Ingang is hier 13 km vandaan, maar het centrale deel van het park is nog eens 20 km verderop. In het park heb je een centrum waar oa ook een general store, sportzaak, restaurant etc. zit. Bij de general store hebben we wat belegde broodjes en koffie gekocht en ook nog een paar t-shirts meegenomen.

Hierna zijn we naar het begin van de Mist Trail gelopen. Het was hier redelijk druk, omdat Yosemite vrij dicht bij de bewoonde wereld ligt. Veel Amerikanen gaan hier het weekend naartoe om te lopen, klimmen, fietsen en nog veel meer te doen. De trail gaat naar 'Vernal Falls', een waterval van rond de 100 meter hoog, waar in deze tijd van het jaar niet echt veel water af komt vallen. Was een steile, heftigeklim, die tegen het eind zelfs overging in een hele lange trap. We hadden voldoende water mee. Overal (bij alle parken) wordt steeds maar weer geroepen dat je voldoende water mee moet nemen. Bij deze temperaturen en droogte kan het snel mis gaan. Uitzicht op de waterval was weer schitterend.

Onderweg terug naar de auto kwamen we een paar mensen tegen die zeiden dat even verderop langs het pad een beer rondliep. Wij dus snel enzachtjesdoorgelopen, de camera's op scherp, maar helaas...geen beer gezien. Yosemite NP staat bekend om z'n vele beren.Rondhalf 4uur waren we weer terug bijde auto en een uurtje later lagen we in het zwembad bij te komen. Was wel nodig.....

Zondag, 27 sept, Even een beetje langer uitgeslapen, was ook nodig. Benen nog wat stijf van gisteren. Toen we op gang kwamen in het hotel het ontbijtbuffet genomen. Was niet slecht.

Toen weer naar het park gegaan en de auto weer in het centrum neergezet. Van hieruit zijn we naar 'Mirror Lake' gewandeld, een rondwandeling van ongeveer 10-11 km. Het meer heet zo omdat het er meestal als een spiegel bijligt. Nu niet, maar dat wisten we, want alleen in het voorjaar en begin zomer staat hier water in. Maakte niet uit....de natuur hier is echt fantastisch en zelfs zonder water in het meer kun je je al voorstellen hoe het er spiegelend uitziet. Overal grote naaldbomen, ruikt heerlijk naar bos, rondom hogegranietrotsen en ondanks dat het al eindseptember is, ziet alles er best nog groen uit.

Bijna terugbij de auto, al op het parkeerterrein, zien we opeens iets langslopen. Komt er op z'n gemak een Coyote langs huppelen ! Ook veel herten, eekhoorns, chipmunks enmooie vogels gezien. Je bent hier echt 'buiten'.

Hierna nog naar een uitzichtpunt 'Glacier Point' gereden. Dit was totaal ongeveer 2,5 uur rijden. Niet zoveel kilometers, maar echt over smalle bergwegen, dus langzaam. Maar.....het was het zeker waard. Een adembenemend uitzicht over Yosemite Valley, waar we dus 2 dagen gewandeld hadden. Vanaf hier kijk je recht op de bekendste berg van Yosemite, de 'Half Dome'.

Vandaag waren we om half 5 terug bij het hotel en konden we nog een uurtje van de zon genieten. En even zwemmen uiteraard. Daarna lekker Amerikaans gedineerd:a beer and a burger....maar wel lekker.

Ons hotel bij Yosemite NPis Cedar Lodge

marcella

In Ermelo zie ik alleen af en toe een 1-oog door de tuin huppelen dus; ja best wel jaloers op jullie "buiten"!! Geniet er nog maar goed van, voordat jullie het weten huppelen jullie weer in het fijne koude NL!! dikke kus X