Reis mee met Isabel & Etienne

Canyonlands NP, bij Moab

Moab, gereden afstand: 193 km
temperatuur: 23 graden C

Hierbij weer een verslag van een mooie dag (niet het weer). Vandaag stond Canyonlands NP op het programma. Helaas was het weer zwaar bewolkt en best wel fris vanochtend.

Canyonlands ligt ongeveer 55 kilometer van Moab en onderweg, vlak voor Canyonlands, kom je het 'Dead Horse State Park' tegen. In dit kleine park heb je eigenlijk maar een uitzichtpunt (Dead Horse Point) maar dat is zo mooi, dat dit park hiervan kan bestaan. Hier is oa de slotscene van de film Thelma & Louise opgenomen. Dat ze met de auto over de rand de afgrond in rijden. De naam van dit park komt van het volgende: er was eens een paard met verschrikkelijke dorst en die stond boven aan de rots. Helaas voor dat arme paard was de rivier helemaal beneden en daar kon hij/zij dus niet bij. Het paard is dus van dorst gestorven. (moet opeens aan die klassieker van Johnny en Rijk denken.....wij zijn twee eenzame cowboys....)

De Colorado River stroomt met grote lussen (meander) door deze canyon heen en rond de rivier is alles groen...geeft een heel mooi contrast met de rood gekleurde rotsen eromheen.

Hierna doorgereden naar Canyonlands NP. Dit park is verdeeld in drie delen, waarvan we er nu slechts een hebben bezocht. Dit deel heet: 'Island in the Sky'...dus eiland in de lucht voor degene(n) die niet veel Engels spreken. Reden voor deze naam is dat dit deel van het park veel hoger ligt dan de omgeving. Het was helaas nog steeds zwaar bewolkt, dus alles zag er toch iets minder mooi uit. Wat wel een mooi gezicht was, waren de onweersbuien die mooi de vallei volgden.(hebben we ook op film staan)

Als eerste zijn we naar de 'Mesa Arch' gegaan. Deze rotsboog ligt echt geweldig voor foto's. Als een soort omlijsting om een vallei te fotograferen (foto in album gezet). Besloten om hier later, mocht er toch nog zon komen terug te gaan. De doorgaande weg hier is maar 20 km lang, dus dat kan.

Volgende stop was 'Grand View Point Overlook', hier sta je op 1853 m. hoogte en de vlakte eromheen ligt ongeveer 400-500 meter lager, met in die vlakte ook weer canyons. Dus canyons met daarin weer kleinere canyons. Ziet er heel apart uit. Mooi !! En hier begon de zon door te breken, waardoor alles er opeens weer heel anders uitzag.

Nog naar de 'Upheaval Dome' gereden. Dit ziet eruit als een soort krater en men weet eigenlijk niet zeker hoe dit ontstaan is. Hier moesten we toch weer naar de auto rennen want het begon te regenen. Dit duurde gelukkig niet lang, zodat we besloten om inderdaad nog terug te gaan naar 'Mesa Arch'. Blij toe dat we dat gedaan hebben, want toen we daar aankwamen stonden er maar een paar mensen bij deze boog. We konden mooi op ons gemak wat foto's maken....met zon.

We weten nu dat als we nog eens naar deze parken gaan, dat we een 4-wiel aangedreven auto gaan huren, want het aantal geasfalteerde wegen is hier niet zo groot. De onverharde wegen zijn hier veruit in de meerderheid en via deze wegen kom je veel verder in de parken.

De hele dag om ons heen grote onweersbuien gezien, maar zelf niets gehad. Vanaf dit 'Island in the sky' kon je zo ver kijken, dat je echt constantonweer om je heen zag. Als je op zo'n hoog punt staat met alleen rotsen om je heen, klinkt de donder echt geweldig. Mooiste natuurlijke surround sound die we ooit hebben gehoord. Echt gaaf.

Het is hier nu rond 20:30 uur, dat is04:30 dinsdagochtend in NL (Utah doet ook niet mee met zomertijd)en het onweert nu weer zo hard dat het TV signaal steeds wegvalt...van The Weatherchannel nog wel.

Morgen weer vroeg op, omdat we een lange rit niet qua kilometers, maar wel qua tijd voor de boeg hebben. Zal ongeveer 7-8 uur duren.....via binnenwegen door mooi gebied naar Bryce Canyon.